Yosemite - dag

11 oktober 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag zijn we het Yosemite-park ingetrokken, vanuit het zuiden. Eerst op weg naar de Mariposa Grove, waar we Sequoia-bomen hebben bekeken. Onderweg er naartoe en ook later weer verder op weg naar de Yosemite Valley reden we door een toch wel triest landschap. De droogte heeft er enorm huisgehouden en daarnaast zijn er kennelijk enorme bosbranden overheen geraasd. Je kon je nog een beetje voorstellen hoe mooi het moet zijn geweest, maar het was eigenlijk toch wel een beetje triest-makend. De Mariposa Grove was gelukkig aardig gespaard gebleven, maar ook hier was het toch wel duidelijk erg droog. De Sequoia's  waren zeer indrukwekkend. Ook hier weer gaat het om oer-bomen, die soms meer dan 1.000 jaar oud zijn. De grootste hier was de zgn. Grizzly-giant, die wordt geschat op tussen de 1.800 en 2.800 jaar oud! We hebben mooie foto´s kunnen maken, o.a. door een aardige Japanner die ons terplaatse "les" gaf in hoe je ze er met de iPhone mooi op kon krijgen m.b.v. de panorama-functie. Zie de resultaten in het foto-onderdeel. We konden ook nog een video maken van een moderhert met 2 kalfjes die op korte afstand vrij ongestoord door het bos struinde. Hierna zijn we doorgetrokken naar de Yosemite Valley, waar ons een onwaarschijnlijk mooi schouwspel wachtte.

Yosemite Valley - Tunnel view

Wat we hier te zien kregen was werkelijk adembenemend en eigenlijk niet goed in woorden te vatten: wat waanzínnig mooi!!! Overal waar je om je heen keek had je fantastische uitzichten, buitenaards mooie landschappen en je wilde eigenlijk om de 50 meter weer stoppen om de foto van je leven te maken. Werkelijk fantastisch. We zijn er al plaatjes-schietend doorheen getrokken en hebben ook nog een tijdje staan kijken bij één van de beeldbepalende pieken, "El Capitán", waar diverse thrillseekers bezig waren om de loodsteile rotshelling te beklimmen. Vervolgens zijn we via de noordkant (Big Oak Flat Road en Tioga Road) het park weer uitgetrokken, waar we óók nog weer fantastische vergezichten te zien kregen. Hier was zo mogelijk nóg beter te zien hoe dit gebied ooit is gevormd door gletsjers die de dalen hebben uitgesleten en de rotswanden hebben gepolijst. Ongetwijfeld zal dit uiteindelijk één van de mooiste dagen van onze trip blijken te zijn geweest. Moeder natuur op haar superbest!

1. Rudi:
    12 oktober 2018