San Francisco - dag 2 (Alcatraz)

9 oktober 2018 - Alcatraz, California, Verenigde Staten

Vandaag hebben we bijna geheel besteed aan Alcatraz. Na de sjouwpartij van gisteren leek het ons wel een goed idee om Uber eens uit te proberen om bij de haven te komen en dat werkte prima. Vervolgens met vele anderen de boot genomen naar het beroemde/beruchte eiland en daar uitgebreid van alles bekeken en aangehoord.

Zicht op Alcatraz Island

Indrukwekkend en beangstigend tegelijk. Hoeveel men destijds heeft weten te bedenken om het onmogelijk te maken om te ontsnappen en hoe onmenselijk het regime daardoor werd. Sowieso al om daar te worden opgesloten in een soort open kooien, waarin je dacht en nacht werd bekeken en continu werd gecontroleerd en opnieuw gecontroleerd, om nog maar te zwijgen van de isolatiecellen waarin mensen in totale duisternis zo´n 14 dagen achtereen werden opgesloten, bij wijze van éxtra straf. Het tot de verbeelding sprekende en verfilmde verhaal van de beroemde "Escape from Alcatraz" waarbij men nooit heeft kunnen achterhalen of het de 3 mannen die wegkwamen uiteindelijk óók is gelukt om levend aan wal te komen aan de overkant van de baai, komt hier echt weer helemaal tot leven. En ook tot de verbeelding sprekende figuren als Al Capone e.d. die hier hebben gezeten. Wat minder bekend (althans bij ons) is het verhaal van de inheemse indianen die hier (na sluiting van de gevangenis in 1963) de zaak vanaf 1969 zo´n 19 maanden bezet hielden en protesteerden voor herstel van hun rechten in de USA. Óók indrukwekkend, vooral ook omdat ze kennelijk inderdaad een ommekeer tot stand brachten in hun behandeling. Kortom: indrukwekkend, leerzaam en weer mooie plaatjes er bij. Zie de foto´s.

1. Eric:
    10 oktober 2018