Page -> Grand Canyon Village

20 oktober 2018 - Tusayan, Arizona, Verenigde Staten

We zijn bij de Grand Canyon gearriveerd! We waren nét voor zonsondergang binnen, dus dat was een prima timing dit keer.

Het laatste stukje ging door de bossen naar Grand Canyon Village, waar ons hotel voor 2 nachten ligt, waar we werden opgehouden door een roedel van tientallen – behoorlijk grote - herten. Ze liepen in de berm te grazen en waren totaal niet schuw. Mooie plaatjes en een videootje van geschoten.

We hebben zo´n 140 miles afgelegd vandaag (= ong. 225km) door een heel desolaat gebied; kaal, onvruchtbaar woestijngebied, vlak en saai. Wél woonden hier her-en-der allerlei plukjes Navajo-indianen, in zo-te-zien behoorlijk “basic” leefomstandigheden. “In the middle of nowhere” staat er dan ineens een stelletje overjarige barakken en/of stacaravans bij elkaar, omgeven door talrijke autowrakken en allerlei andere troep. Een erg armoedig beeld dus en je vraagt je af waar die mensen hier überhaupt van moeten zien te leven. Geen enkel teken van landbouw, veeteelt, of wát dan ook; alleen maar die armoedige troep.

Wél zijn we inmiddels tijdens onze trektocht door dit gebied toch zeker al wel meer dan honderd kraampjes van indianen tegengekomen, waar ze zelfgemaakte sieraden proberen aan de man te brengen, vaak vergezeld van de Nederlandse vlag met het woord “Open”, of “Welcome” in het witte vlak. Geen idee of dit hun belangrijkste vorm van inkomen is, maar ook dit ziet er in elk geval altijd flink troosteloos uit.

Vanochtend zijn we lekker sloom opgestart in ons (best fraaie) hotel in Page, omdat we eigenlijk wel zo´n beetje “klaar” waren hier, op het geboekte vliegtochtje van Egbert na.

We hebben eerst nog wat rondgeslenterd in de buurt van ons hotel, waar we o.a. bij een Ford-dealer de typisch Amerikaanse pick-ups hebben bewonderd. Voorbeeld van zo´n ding (“basismodelletje”): 2,7L V6 Ecoboost, verbruik (volgens de folder) zo´n 1-op-12, nieuwprijs 41.000$ (= 35.500€). Een 3,5L 8-cilinder was 53.000$ (= 46.000€).

Ook is Egbert nog even binnengelopen bij een schietbaan, gewoon bij een winkelcentrum gevestigd, waar je je kennelijk met allerlei zwaar en eng wapentuig kunt uitleven. En dat allemaal onder het motto “God Bless America”. Het blijft een vreemd land wat dit betreft…

Om 13.00h mocht Egbert de lucht in, voor een half uurtje, voor een vlucht boven de “Horseshoe Bend” in de Colorado River, de Glen Canyon Dam en Lake Powell. Het was zeer de moeite waard; zie de foto´s. Strak blauwe lucht, zo´n 19 graden en vrij heldere atmosfeer. Echt mooi allemaal.

Zoals gezegd zijn we daarna weer op reis gegaan, naar de Grand Canyon. Rond half vijf kregen we ´m voor het eerst te zien. Nog niet op z´n meest imponerende manier, maar toch al wel héél erg indrukwekkend. Je moest er een stuk voor lopen vanaf de verharde weg, naar de klifrand, over een pad waarbij werd gewaarschuwd voor o.a. ratelslangen. Leuke bijkomstigheid dus…

We hebben her-en-der nog weer even een snelle blik op de canyon geworpen tijdens het laatste stuk van onze reis naar het hotel, toen het al wat begon te schemeren. Zoals gezegd waren we lekker op tijd binnen. Morgen gaan we alles uitgebreid bekijken. Wordt dus weer vervolgd. Zie alvast de foto´s van vandaag